Szkoła Podstawowa im. ks.Jerzego Popiełuszki w Bukowej

Loading...

 

REALIZACJA ZAJĘĆ Z INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

Realizując zadania w ramach innowacji pedagogicznej w oddziale przedszkolnym (grupa 6-latków)  w VIII tyg. zajęć poznawaliśmy zmysły jakimi człowiek poznaje świat a szczególnie zmysł wzroku. Zajęcia rozpoczęliśmy od znanej wszystkim przedszkolakom zabawą  w „Ciuciubabkę”, następnie dzieci  oglądały  takie przyrządy, jak: lornetka, mikroskop, lupa. Nauczyciel wraz z dziećmi nazywał  je i omawiał  ich zastosowanie. Następnie zwrócił uwagę dzieci, że niektóre przedmioty służą do tego, by powiększać obraz, a inne do tego, by go przybliżyć. Potem  na  przygotowanych  kilku stanowiskach  dzieci  mogły swobodnie skorzystać z przyrządów. Najbardziej atrakcyjny okazał się mikroskop, gdzie dzieci oglądały preparaty łuski cebuli, przekroju przez łodygę drzew iglastych i liściastych, bawełny, obserwowały również własny włos i pyłki kurzu. Wiele radości i zabawy sprawiły dzieciom wykonanie obrazków jakie widzą przez mikroskop. Na zakończenie dzieci  opisywały w jaki sposób widzi się przez każdy przyrząd, nawiązując w ten sposób do roli okularów.  W dalszej części zajęć nauczyciel zaprezentował dzieciom rożnego typu okulary (przeciwsłoneczne, korekcyjne, gogle narciarskie, okulary ochronne itp.) Dzieci oglądały je i porównywały, próbując pogrupować zgodnie z obraną kategorią (np. według koloru, kształtu, wielkości). Próbowały również określić, do czego służą i w jakich sytuacjach się je zakłada. Dzieci mogą przez nie popatrzeć i podzielić się swoimi wrażeniami  dochodząc do wniosku , że różni ludzie potrzebują okularów rożnego typu, w zależności od problemów, jakie mają ich oczy lub okoliczności. Nauczyciel uprzedził  dzieci, że zbyt długie patrzenie przez źle dobrane lub cudze okulary może popsuć wzrok. Dzieci mogły również popracować na platformie z bohaterka Basią, która pokazywała im  jak wygląda obraz u ludzi mających zdrowe oczy, posiadających  wadę wzroku  lub nie widzących  w ogóle, dzieci pracowały również samodzielnie na komputerze wykonując zadanie wskazane przez nauczyciel  klikając  na wybraną ikonę z zakładki, przesuwało ją na Basię (w dowolne miejsce) i puszczało. Nasze zajęcia zakończyły się pracą plastyczno-techniczną. Nauczyciel przygotował szablony okularów wyciętych z bloku technicznego. Zadaniem dzieci było ozdobienie okularów dowolną techniką, a następnie przyklejenie kolorowych folii imitujących okulary trójwymiarowe. W trakcie aktywności nauczyciel  wykorzystał  czas na rozmowę na  ten temat tolerancji do  dzieci noszących okulary oraz  o zaletach noszenia okularów lub o modnych, kolorowych oprawkach. Zajęcia innowacyjne „Człowiek i roślina to cudowna maszyna” rozbudzają w dzieciach chęć poznawania organizmu człowieka, przeprowadzania eksperymentów, umiejętności komunikowania się i pracy w grupie. Obserwując dzieci podczas zajęć zauważa się ich dużą aktywność, zainteresowanie i radość z posiadania nowych wiadomości.

Dziękuję rodzicom za wniesioną pomoc w organizację kącika medycznego oraz otwartość i zainteresowanie zajęciami z innowacji.

                                                                  M.G